2011. október 26., szerda

Kreatin - miért nem fejlődök?

Számtalanszor kérdeztétek már, mikor, mennyit és hogyan a kreatinból. Azért használjátok ti is, mert gyors és látványos fejlődést vártok tőle, teljesen jogosan. Mégis felmerülnek azok a bizonyos kétségek, amikor nem megy úgy az edzés vagy nem olyan nyilvánvaló a növekedés, mint az elején reméltük.

Az első kreatin-termék, amit kipróbáltam, a Scitec Attack-ja volt. Mai napig elevenen él az emlékezetemben a pillanat, amikor kinyitottam a dobozt, kimertem az első fél kanál port (szigorúan a szaggatott csíkig, egy szemmel se többet), bekevertem a vidám szilva mintás fehér fémkancsóban (séker felesleges luxus volt akkoriban és mindenféle műanyagedényben kevergettem a porokat, mint a pudingot), aztán árgus szemekkel figyeltem a nagymutatót, hogy leteljen a 30 perc és mehessek edzeni.



Azt hiszem, mindannyian hasonló reményekkel bontjuk ki az első dobozt, aztán várjuk a hatást. Többé-kevésbé telebeszélik a fejünket, hogy ez mi mindentől függ, kaja, víz, protein ésatöbbi. Ez minden helyes és jó, azonban van valami sokkal fontosabb, amitől biztosan használni fog a kreatin, és ami nélkül biztosan nem. Valószínűleg kitaláltátok, hogy ez maga az edzés.

A kreatintól lehet fejlődni, ehhez azonban fejlődni kell. Ördögi kör - fejlődnöd kell, hogy fejlődhess. A fejlődés az edzéssel kezdődik, és ott is ér véget. Edzés nélkül nem fogsz izmot növelni. Nagyjából így néz ki a dolog:

Megfelelő edzés => Fejlődés
Megfelelő edzés + kreatin = Nagy fejlődés
Rossz edzés => Stagnálás
Rossz edzés + kreatin => Stagnálás

Amikor azt mondják, hogy kreatintól erősebb leszel, nem hazudnak. Ahhoz azonban, hogy erősebb legyél, nagyobb súlyt kell emelned. Egyszerűen meg kell próbálnod. Minden edzésen. Meg kell próbálnod a nagyobbat és a többet. Függetlenül attól, hogy szedsz-e kreatint. Sok embert láttam már úgy edzeni, hogy elkezdett szedni mindenfélét, de meg se próbált nagyobb súlyokkal vagy intenzívebben edzeni. Akkor mégis mit várt? Hogy majd könnyebben fogja ugyanazt a súlyt felemelni? Hogy szebben végzi a mozdulatot? Hát van értelme ezért szedni bármit is?

A fejlődést azon tudod majd lemérni, hogy megpróbálsz keményebben edzeni, nagyobb súllyal vagy többet, és ha megy, akkor fejlődtél. Csakhogy, aki nincsen hozzászokva ahhoz, hogy edzésről-edzésre többet várjon el önmagától, az hiába vár el bármit is a kiegészítőktől. Nem a kreatin emeli fel a rudat, hanem te. Akkor várhatsz sokat a kreatintól, ha sokat vársz önmagadtól. Magam is sokszor elkövettem azt a hibát, hogy lélekben a kiegészítőktől és vitaminoktól tettem függővé az eredményt, azoktól vártam az áttörést. Ez a mentalitás azonban kudarcra van ítélve.

Amikor néhány éve nagyon akartam fejlődni, csináltam egy eszméletlen kreatinkúrát, amivel jól odapakoltam a vesémnek is. Ismertem már a kreatint, szedtem kúraszerűen, de többet akartam. Sokkal többet. Egy sráctól hallottam, hogy edzés után szedett egy adagban bekeverve harminc gramm kreatint harminc gramm fehérjével, és néhány hét alatt három centit nőtt a karja. Harminc gramm valamivel több mint egy átlagos testsúlyú sportoló napi feltöltési mennyisége, ráadásul ez egy adag a szépen elosztott 5-6 helyett. Én többet akartam fejlődni, így logikusnak tűnt, hogy többet kell szednem. Úgy gondoltam, napi 70-80 gramm megfelelő lesz, ami nagyjából háromszorosa a javasolt feltöltési mennyiségnek.

Csak a harmadik nap kezdtem fosni, de akkor masszívan és folyamatosan, napi 3-4 alkalommal. A pólóm szűk lett, a bőröm az ötödik nap megrepedt, aminek örültem, mert végre láttam a fejlődés egyértelmű jelét. Nagyobb súlyokkal edzettem és "felfújtnak" éreztem magam. Két literes flakonban kevertem össze általában 30-40 gramm kreatint 150-200 gramm szőlőcukorral, és ebből kettőt ittam naponta, plusz még ugye egy csomó vizet. A cukortól fáradékony és kilúgozott lettem, valóságos undorom volt tőle. Habosat vizeltem, szóval a vesém is legalább olyan boldog volt, mint a gazdája.

Nagyjából három hétig tartott ez az őrület, jó kis tapasztalat, de NEM ÉRI MEG: A kreatin működik normális dózisban, ha normálisan edzel és kajálsz. Vagyis ha odateszed magad. Ismét szeretném hangsúlyozni, hogy a gyros, kóla és barátai nem fognak izomnövekedést és szálkás külsőt kölcsönözni fogyasztójuknak, tehát ha ezeken élsz, felejts el mindenféle kiegészítőt. Bizony, még a nagymamának is nemet kell mondanod, ha eléd teszi a mákos rétest.

Eddzetek keményen, kreatinnal vagy anélkül, és a fejlődés nem fog elmaradni!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése